Techniek

Laadpaal techniek

Een laadpaal bestaat uit 3 onderdelen: Een paal, een speciaal stopcontact en elektronica die met de auto communiceert. Het speciale stopcontact is nodig vanwege de hoge laadstromen die worden gebruikt bij het laden van een auto. De elektronica is nodig vanwege de veiligheid en het regelen van het laden. Verder is de laadpaal nog uit te bereiden met een Kwh meter of een internetconnectie om het stroom verbruik bij te houden.

Design-Laadpaal nu ook met internet verbinding en slimme app:

Vanaf maart 2022 leveren wij de Design-Laadpaal optioneel met een app. De Design-Laadpaal is dan verbonden met internet. Via deze verbinding is onze Design-Laadpaal te besturen met de “Ilusmart app”.

Lees meer over de "Ilusmart app"

Elk merk auto kan laden bij elke laadpaal:

Sinds 2014 is de nieuwe EU norm voor elektrisch laden van kracht. Zo kan elke auto overal in Europa bij elke laadpaal laden. Vrijwel alle oude laadpalen zijn omgebouwd naar deze nieuwe norm. Alle nieuwe laadpalen voldoen aan deze EU norm.

Design-Laadpaal een uniek design:

Onze laadpaal is volledig naar wens aan te passen op uw thuissituatie. Onze laadpaal wordt geleverd voor een 3 fase aansluiting, maar kan ook worden aangesloten op een 1 fase aansluiting. Onze laadpaal kan op elk stroomniveau worden ingesteld. Heeft u thuis veel stroomverbruikers op een kleine installatie? Onze laadpaal wordt ingesteld zodat deze uw installatie nooit overbelast.
Design-Laadpaal een onderdeel van een slim huis:

Onze laadpaal heeft 2 onderdelen:

Een paal buiten en een besturingsbox binnen. De besturingsbox wordt meestal in de meterkast geïnstalleerd. Dit heeft belangrijke voordelen bij installatie en onderhoud. Bij een storing kan de elektronica gemakkelijk worden onderzocht. De laadpaal installatie is bij ons gemakkelijk aan te passen. De ontwikkelingen in laadpalen volgen elkaar in rap tempo op. De eisen voor het gebruik kunnen na enkele jaren al veranderen. Onze besturingsbox die binnen hangt kan gemakkelijk worden aangesloten op het internet. Aanpassingen voor het afstemmen van verbruik op bijvoorbeeld een PV-installatie of het bijplaatsen van een laadpaal in een opstelling kan gemakkelijk worden gedaan. De besturingsbox maakt het gemakkelijk de laadpaal aan te sluiten op een “smart home” installatie.

Snelheid van laden is afhankelijk van uw aansluiting thuis:

De meeste huizen die vanaf 1980 zijn gebouwd hebben een aansluiting met een 3 fase hoofdzekering van 25 ampère. Vaak hebben de wat oudere huizen een aansluiting met een 1 fase hoofdzekering van 25 ampère of 40 ampère. Op een 25 ampère aansluiting kunt u maximaal met 16 ampère per fase laden. Met een 40 ampère aansluiting kunt u met 25 ampère laden. De verhouding van 1,6 tussen de hoofdzekering en de zekering van de laadpaal wordt aangehouden i.v.m. veiligheidsvoorschriften die gelden voor elektrische installaties in huis. Deze voorschriften zijn voor elk merk laadpaal en elk elektrisch apparaat gelijk. Via Liander kunt u uw aansluiting laten verzwaren. Zo kunt u met hogere laadstromen laden en is uw auto sneller opgeladen. Door het verzwaren van uw aansluiting kunnen uw vastrecht kosten voor elektriciteit hoger worden.

Ik wil weten hoeveel mijn auto aan stroom verbruikt:

Vaak is het handig te weten hoeveel stroom uw auto verbruikt. Inzicht in het verbruik kan nodig zijn voor km declaratie of voor het privé gebruik van een zakelijke auto. Tussen de meterkast en de laadpaal wordt dan een Kwh meter geplaatst. Deze geeft informatie over het verbruik per laadbeurt of over een bepaalde periode. Deze Kwh meter kunt u automatisch of handmatig uitlezen. Vraag naar de mogelijkheden voor online uitlezen van onze Kwh meter.